Denny en Lies de wereld rond

Afscheid op zijn paasbest

Okee, eerst zijn we jullie een antwoord verschuldigd. Laten we het er maar op houden dat niemand erg warm was met het antwoord. Wat denken jullie wel niet van ons? Dat we 6 weken lang 2x per dag barbecuen...

Wink
Het goede antwoord: Van de 43 dagen hebben we maar 14 keer de parilla aangestoken. Valt best mee toch?

Na het inleveren van de camper in Mendoza hadden we nog één bestemming in Zuid Amerika op de lijst staan: Paaseiland. Met de bus van Mendoza naar Santiago, en vanaf daar 5 uur vliegen naar het eiland dat in de 18e eeuw 'ontdekt' werd door een Nederlander op 1e paasdag. Het eiland staat natuurlijk bekend om zijn beelden (Moai's), maar tijdens ons bezoek werd duidelijk dat dit maar een fractie is van wat het eiland te bieden heeft. Onze beleving op Paaseiland is eigenlijk met geen pen (of toetsenbord) te beschrijven, maar we gaan het toch proberen!

Na aankomst hadden we op het vliegveld al meteen een goed gevoel. Het was zonnig en tropisch en we werden verwelkomd met een bloemenkrans. De sfeer zat er meteen in. In het vliegtuig lazen we dat er rond ons bezoek een festival gaande was, genaamd Tapati. Dit evenement vindt elk jaar plaats in januari en/of februari en duurt twee weken. Er zijn 2 families die strijden om hun mooiste vrouwlijke familielid te laten kronen tot 'koningin'. Elke dag zijn er verschillende traditionele wedstrijden waarin de 2 families het tegen elkaar opnemen. Een aantal onderdelen zijn roeien, vissen, paardenrace, beeldhouwen en op een bananenboomstam van een heuvel van 45 graden glijden. We bevonden ons nog geen uur op het eiland en we waren al helemaal in de ban van het festival. In de ochtend was er een traditionele viswedstrijd geweest en de vangst werd die middag voor iedereen beschikbaar gesteld tijdens een grote barbecue. Iedereen was welkom, dus met een taxi naar de andere kant van het eiland om hier lekker van mee te genieten. De lokatie van de barbecue was ook geweldig, tussen de palmbomen, met een mooi wit strand op de achtergrond en natuurlijk een paar Moai beelden. Tijdens de barbecue vonden er nog een aantal kleine wedstrijden plaats, zoals kokosnoten openmaken en steen rollen. De cultuur en de mensen komen helemaal tot leven. Echt geweldig!

De volgende dag hebben we een scooter gehuurd en zijn we zelf op zoek gegaan naar de Moai beelden. We hadden super lekker weer en hebben het hele eiland rond gereden met als resultaat natuurlijk weer heel veel foto's. In de avond een zonsondergang, en de volgende ochtend een geweldige zonsopkomst. Al waren we wel 45 minuten te vroeg

Laughing
. Je raakt soms wat in de war van al dat reizen door verschillende tijdzones...

Een van de hoogtepunten van het festival is het enige onderdeel waaraan ook toeristen mogen meedoen: Farándula. Dit is een grote verkleedpartij waarbij elke familie zo veel mogelijk mensen in traditionele bodypaint en kleding (hoe minder, hoe beter) aan een soort carnavalsoptocht moet mee laten doen. Hoe mooier/traditioneler je er uitzag, hoe meer punten je kreeg (2, 5 of 10 punten). Wij waren natuurlijk beiden 10 punten waard (ahum). Terwijl jullie in Nederland carnaval vierden, hadden wij ons eigen carnaval op Paaseiland!

Laughing
Echt geweldig om te zien hoe fanatiek iedereen was en hoe serieus de locals het namen om iedereen mooi te beschilderen. Toch bijzonder om jezelf in een bad met natuurlijk pigment te laten zakken en vervolgens een uur te staan drogen in de zon. Tijdens deze voorbereidingen, die bijna een hele dag duurden, was er een gratis barbecue en muziek. Toen eindelijk iedereen beschilderd en verkleed was begon de carnavalsoptocht, met mooie wagens en geweldige (lokale) muziek. Wij waren van het team Lilly en we hadden in totaal ongeveer 400 mensen op de been. Genoeg voor de overwinning, maar dat is natuurlijk bijzaak want het was één groot feest. Dit was echt een geweldige dag!

In de resterend dagen hebben we alle hoeken van het eiland bekeken. Zo zijn we naar een indrukwekkende vulkaankrater geweest en hebben we een paar keer op het strand gelegen. De verkoeling van de zee was zeer welkom, aangezien het er echt bloody hot was.

Op de laatste dag stond Lies lekker in de zee om even af te koelen toen er nog geen halve meter van haar vandaan een enorme schildpad van ongeveer 1 meter boven kwam. Het schijnt dus zo te zijn dat deze schildpadden helemaal naar de kant komen om daar een soort mos van de rotsen te eten. De hele baai zat zo'n beetje vol met deze schildpadden, gewoon tussen de mensen. Erg indrukwekkend!

Om een lang verhaal kort te maken: paaseiland is echt geweldig! Als je er bent tijdens het Tapati festival is het nog veel meer dan dat! De wetenschap dat je op het meest afgelegen stukje bewoonde wereld staat, maakt het nog specialer. Dit is een week die we nooit gaan vergeten!

Helaas was het na een week tijd om Paaseiland te verlaten, maar gelukkig ruilden we het ene tropische eiland in voor het andere: We zijn inmiddels aangekomen op Tahiti.

Veel liefs vanaf een tropisch strandje op Moorea!

Cool

Lies en Den

Nicky and Geoff

Easter Island sounds awesome. Carnival was a good time to arrive by the sounds of it. Only thing I wouldn't have liked is the heat.
Denny certainly looks like a warrior from Easter Island!
Enjoy Tahiti.

Carina

Wat een geweldig stukje!
Vanaf nu staat Paaseiland op mn verlanglijstje ....
Dike knuf uit Meppek

maaike

Wat een geweldig verhaal vanuit Paaseiland. En wat een schildpad zeg. Hoewel het geen snelle "diertjes" zijn lijkt het me toch even heel gek als er zo'n grote ineens te voorschijn komt. Veel plezier op Tahiti.
Kus Maaike.

anne woertman

wat een mooi verhaal weer! heel leuk om jullie avonturen zo een beetje te kunnen volgen! geniet ervan daar! groetjes, anne

Esther

In combinatie met de foto's, leeft jullie verhaal! Jullie zien er prachtig uit. Super dat jullie zooo genieten:)
liefs Es

Floor

Waaah dat klinkt cool. Ik ga gauw de foto's bekijken :)

En nog maar 4 nachtjes slapen (en dan 2 NIET slapen), en dan doe ik een maandje mee met de festiviteiten!!! Hopelijk is NZ net zo tof.

xx

Alma

Wat 'n prachtverhaal vanuit het 'einde van de wereld'. Gek om je te realiseren, dat Texel vrijwel even groot is als Paaseiland. Alleen zijn daar geen maoi's, vulkanen en schildpadden! Geniet even hard op Tahiti!

Yvette

Wauw, dat klinkt echt fantastisch!

Marjolein

Wat een geweldige avonturen hebben jullie daar op Paaseiland meegemaakt! En wat een geluk dat jullie er net tijdens dat festival waren. Heb genoten van het enthousiaste verhaal en de foto's. Veel plezier nog op Moorea en daarna in Nieuw Zeeland met Floor!
Liefs, Mar

Harm en Jose

De verhalen en foto's van Paaseiland zien er echt gaaf uit. Wat een belevenissen. Jullie zullen wel een overvol hoofd hebben van al die indrukken.
En nu de komende tijd met Floor erbij.
Heel veel plezier!
Groetjes van ons