Denny en Lies de wereld rond

Boliviaans Roulette

Lieve familie en vrienden, hier weer een berichtje uit Zuid Amerika! Het is alweer een paar weekjes geleden sinds onze laatste post en we hebben in de tussentijd weer een hoop meegemaakt. Zo hebben we Peru achter ons gelaten en Bolivia voor een tijdje ons thuis gemaakt. We zijn Bolivia binnengekomen via Puno (Peru) en het Titicaca meer (3800 meter hoog). Het plaatsje heet Copacabana, niet te verwarren met het bekende strand in Brazilië. Op zich waan je je in Copacabana nog steeds een beetje in Peru, want vrijwel alles is hetzelfde als in Puno. Zelfde meer, zelfde mensen, zelfde eten. We hebben een leuke dagtrip gedaan naar Isla del Sol, waar volgens de Inca´s de zon is geboren. Een mooi eiland, wat wel wat weg had van een Grieks eiland. Op het eiland een flinke wandeling gemaakt met hoogtes ruim boven de 4.000 meter. Na deze dagtrip ging het mis! We kregen allebei last van onze buik en werden de volgende ochtend behoorlijk ziek wakker. Balen, maar niet geheel onverwacht. We hadden al verwacht dat Bolivia qua hygiëne een stuk minder zou zijn dan Peru. Dus bij elke maaltijd was het een soort Boliviaans roulette en nu hadden we de jackpot. Doordat we allebei ziek op bed lagen, hebben we een aantal dagen langer door moeten brengen in Copacabana.

Na een paar dagen uitzieken zijn we met de bus naar La Paz gegaan. La Paz is de politieke hoofdstad van Bolivia, gelegen op 3.600 meter. Een leuke chaotische stad gelegen in een soort kom, waardoor je een mooi uitzicht over de stad hebt als je aan komt rijden. We hebben La Paz gebruikt als een tussenstop voor ons uiteindelijke doel in Bolivia: Salar de Uyuni. Het was een behoorlijke onderneming om in Uyuni te komen aangezien de trein om onduidelijke reden niet reed. Dus via een omweg en een extra dag toch met de bus aangekomen in Uyuni. Dit stadje doet een beetje verlaten aan. Het ligt echt in de middle of nowhere en het is er gort droog. Kortom, genoeg redenen om gelijk de volgende dag een tour te doen naar de bekende zoutvlakte van Uyuni. Een driedaagse tour die ons al het moois van de omgeving laat zien en ons op de grens van Chili afzet. Dat komt mooi uit! In de drie dagen met een 4x4 jeep hebben we onze ogen uitgekeken. De eerste dag van de tour begonnen we bij de ‘train graveyard’ waar allemaal oude, verroeste stoomtreinen stonden. Erg leuk om te zien en je kon op en in de treinen klimmen om leuke foto’s te maken. Daarna richting de zoutvlakte. Erg indrukwekkend en erg groot. We hebben er de rest van de dag rondgereden. Het is een soort traditie om op de zoutvlakte grappige foto’s te maken en onze gids was hier erg fanatiek in (zie de foto’s voor een paar voorbeelden). Toch apart dat je op een zoutvlakte van vele honderden kilometers rijdt en vervolgens zoutloos eten geserveerd krijgt…

Wink

De tweede dag hebben we de zoutvlakte achter ons gelaten en zijn we een gebied met vulkanen ingereden in de buurt van Chili. Veel in de auto gezeten en heel veel gezien: vulkanen, bergmeren, lavalandschappen en flamingo’s. Kortom, een geslaagde dag.

De derde dag stonden we al om 04:00 uur op. Dat is wel even zuur, helemaal omdat we op 4.300 meter geslapen hebben. Dus heeeel erg koud. In alle vroegte gingen we op weg naar een semi-actieve vulkaan waar je in de rokende krater rond kunt lopen. Erg indrukwekkend om modder te zien koken terwijl je vingers er ondertussen af vriezen. Daarna op weg naar een natuurlijke ‘hot-spring’ waar je lekker kunt rond dobberen in water van ongeveer 35 graden. Je kunt je voorstellen dat het niet mee viel om je buiten in de vrieskou uit te moeten kleden… Maar het hete water maakte alles goed! Erg leuk allemaal. Na nog een paar meren en vulkanen gezien te hebben was de tour bijna ten einde. Op de grens van Chili zijn we afgezet en konden we met de bus de grens over.

Nu zitten we in San Pedro de Atacama. Een leuk, klein dorp wat wel iets weg heeft van het wilde westen. Veel houten deuren, zandwegen en mooi weer. Morgen trekken we verder naar het zuiden, in eerste instantie naar Antofagasta. We zullen zien wat Chili voor verrassingen voor ons in petto heeft!

Liefs,

Denny & Lies

Joanneke

Ha Lies en Denny!

Wat een belevenissen (en ontberingen...)!
Prachtige foto's, een kleine impressie van al die mooie plekken. Geniet!

Liefs,
Joanneke

Alma

Hoorde gister van Marten, dat jullie ondertussen weer helemaal kits zijn. Gelukkig maar, want 4 dagen aan de dunne enzo .... pffff ! En nu 't begin van 'n spannende etappe richting zuiden. Wordt vast fantastisch! XX

Inge

Yeeuh, weer helemaal on track:)! Wat een mooie foto's en verhalen. Ik ga gauw langer mailen. Xxx

Int

Hi daar, zo een wereldreis maken is gewoon afzien!!
Wat een te gekke foto's.

x Int

Vera

Geweldig verhaal, ja die leuke foto's in de zoutvlakte, een vriendin van mij is er ook geweest en ik moest erg lachen om de foto's. Veel plezier en succes met jullie verder reis en ik kijk weer vol verwachting uit naar het volgende verhaal. O ja waar zijn jullie met de kerst???

Pauline

Leuk om te lezen dat er in die 10 jaar nog niets is veranderd in Uyuni....
Veel plezier met jullie volgende ontdekkingstochten!

Leny

De banner is ook al een prachtige foto, leuk dat je die ook steeds kunt aanpassen, want MP kenden we zo langzh wel. En weer veel beleefd, zowel horizontaal als verticaal, en in alle standen voor de foto. Geen last gehad van flauwte bij het hete bad? En weer even tandenknarsen om je kleren aan te doen in de vrieskou.
Een hoop tegenstellingen inderdaad: zoutvlakte-zoutloos eten, kokende modder en ijspegels aan de vingers.
Maar Chili heeft weer nieuwe kansen. Geniet ervan, maar zo te zien doen jullie dat toch al. Groetjes van 3 bonen.

Marjolein

Wat een feest weer van jullie te horen, ik begon al behoorlijk ongeduldig te worden. Fijn dat jullie weer opgeknapt zijn, maar het zal wel niet de laatste keer geweest zijn gezien de bizarre (en soms barre) oorden die jullie bezoeken. Jongens, wat zien en doen jullie bijzondere dingen, fantastisch! Ik geniet van de verhalen en de schitterende foto's (verheug me nu al op de foto's van Patagonië). Veel plezier verder!

maaike

Wat een fantastisch verhaal weer, behalve dan jullie buikgriep. Bah, weet hoe dat voelt. De foto's zijn ook schitterend trouwens; goed te zien daarop dat 't weer goed gaat met jullie.
Kus,
Maaike.

Stefanie

Lieve Den en Lies, mooie verhalen en echt super foto's!! Kus!!!

Nicky and Geoff

Have just read all your posts and sorry this is in English. The Bing translator is shocking but we get the idea. You are both having a unique experience in this world and we are at home wishing we could be there and do what you are doing. Enjoy every moment as you are. The photos are unbelievable and we look forward to seeing more in Australia. Looking forward to your next post.

Jeannette en Frans

Hoi Denny en Lies,
Wat een fantastische belevenissen! We genieten erg van de verhalen en de prachtige foto´s.
Zijn jullie weer helemaal beter= Wij zijn druk met het verzamelen van de bagage voor 3 maanden Spanje. We hebben er erg veel zin in. Het weer zal zeker beter zijn dan hier en een beetje zon kunnen we wel gebruiken.
We blijven jullie, ook in Spanje volgen. Het ga jullie goed, blijf gezond en we zijn weer zeer benieuw naar julliue volgende blog.

Liefa en groeten,
Jeannette en Frans