Denny en Lies de wereld rond

Van Noord naar Zuid

Sinds ons laatste verhaal hebben we alweer zoveel meegemaakt. We zijn begonnen aan onze tocht richting het Zuiden. Dat houdt in dat we veel, heel veel tijd in de bus hebben doorgebracht. En dat gaat je niet in de koude kleren zitten... Wij vragen ons af of de buschauffeurs hun rijbewijs wel gehaald zouden hebben als ze in Nederland moesten afrijden. Met 80 km de bocht in op een bergweggetje met flinke afgronden is hier niets. Maar goed, we moeten ze nageven dat we nog steeds in leven zijn!

Laughing

Na een busrit van een volle dag van Huaraz naar Lima, stapten we de volgende dag direct op de bus naar Ica, ongeveer 5 uur ten Zuiden van Lima. Vlakbij Ica ligt de oase Huacachina, middenin in een enorm duingebied. Het toerisme heeft zijn tol geëist. Het gebied raakt aardig vervuild, met name door zwerfafval. Maar desondanks is het duingebied prachtig en hebben wij ons ook overgegeven aan de toeristische hoofdattractie: met een buggy door de duinen crossen en sandboarden. Als je bovenaan zo'n enorme duin staat en je moet steil naar beneden op je board, dan slik je wel even! Het woestijnklimaat heeft ons in elk geval goed gedaan. Het was een welkome afwisseling na de vrieskou gedurende de nachten in Huayhuash!

Vervolgens stond er een lange busrit op het programma: ruim 12 uur naar Arequipa. Vanuit hier hebben we een tour geboekt naar de welbekende Colca Canyon. Omdat we even geen zin hadden in een flinke hike van meerdere dagen, besloten we een bustour te boeken. Achteraf kunnen we concluderen dat dit toch niet echt ons ding is. Busje in, busje uit, busje in, busje uit... Maar goed, we hebben wel mooie dingen gezien onderweg. Het hoogtepunt was toch wel het zien van een condor, de grootste vliegende vogel ter wereld. De spanwijdte van een volwassen condor is ongeveer 3 meter. We hadden deze vogels al eerder gezien, maar niet van zo dichtbij. Helaas bleef het bij 1 condor.

Na een aantal dagen in Cusco en omgeving doorgebracht te hebben begonnen we aan de Inca Trail: een 4-daagse bergtocht naar Machu Picchu, een Inca stad. De tocht staat er om bekend dat deze vrij pittig is. Dat was ook zeker het geval. Zo kwamen we onderweg mensen tegen die aan het zuurstof moesten, die gevallen waren en bijna iets gebroken hadden, aan de diarree waren en zelfs mensen die moesten afhaken. Ook Lies was op dag 2 en 3 niet lekker, wat de tocht extra zwaar maakte. De eerste twee dagen hebben we met name in de regen gelopen. Dat viel niet mee. Bovendien hadden we hierdoor minder uitzicht. Het hoogste punt bereikten we op de 2e dag: Dead Woman's Pass, 4.200 meter. De derde dag was voornamelijk droog en konden we meer genieten van het uitzicht. Het was een lange dag: 12 uur. De laatste dag was natuurlijk het hoogtepunt van de trek. Na vroeg opstaan en een wandeling van anderhalf uur kwamen bij de Sun Gate, het punt waarvandaan je Machu Picchu voor het eerst kunt zien. Prachtig! Ondanks dat we het al vele malen op TV gezien hadden was het ontzettend indrukwekkend. Die dag en de dag erna hadden we tijd om de Inca stad te verkennen. Bovendien hebben we ook nog Huayna Picchu beklommen, een berg aan de andere kant van Machu Picchu met mooi uitzicht. Kortom: weer veel verschillende indrukken opgedaan in een korte tijd. Na 3 nachten op een te dun matje in een natte tent geslapen te hebben, was het heerlijk om weer in een hotel te kunnen slapen en douchen.

Tot slot het antwoord op de vraag van de vorige keer. Bedankt voor de vele inzendingen, die zelfs via mail en sms binnenkwamen! Gefeliciteerd Alma, je zat er het dichtste bij! Het hondje kostte omgerekend 4 euro. Over de uitslag kan niet worden gecorrespondeerd

Wink

Op dit moment zijn we ons aan het voorbereiden op een 7-daagse jungletocht door Manu National Park. Volgende keer meer hierover!

Veel liefs uit Peru,

Den & Lies

PS: Er staan weer nieuwe foto's op!

Floor

Wat heeft Alma gewonnen? Nemen jullie een hondje mee? ;)
Enne: beter 1 vogel op de foto dan 10 in de canyon he! Is de foto gelukt? Ik ga nu gauw kijken naar de foto's, ben benieuwd!

xx

Alma

Floor was me nét voor : krijg ik als prijs een broertje van Leika? Moet kunnen..in het zijvak van je backpack! En voor de prijs hoef je 't duidelijk niet te laten..hihi. Wat 'n wereldfoto's daar bij Machu Picchu. Den moet wel 'n mooie relatie met die lama hebben gehad..meestal krijg je een klodder spuug in je gezicht! Aanraden om vooral te genieten hoeft niet meer..dat doen jullie duidelijk al! XX

Leny

Gefeliciteerd, Alma, en hopelijk brengen Lies en Den een Inca (broertje van Leika dus) voor me mee. Maar hoogst waarschijnlijk past hij bij terugkeer allang niet meer in de rugzak, laat staan het zijvak.
En inderdaad zijn de foto's weer om af te likken. Vooral Machu Picchu, maar de condor met z'n bontkraag is ook geweldig. Morgenochtend gaat er dus weer een print (inclusief foto's met ondertitel) naar 119.
Dus Manu NP staat nog te gebeuren. Wie weet ontvoeren jullie wel een ondeugend aapje dat nieuwsgierig is naar evt speeltjes in de rugzak. Je kent het gezegde: brutale aap! Passen jullie op voor slangen? Je gaat vast niet zonder gids, maar toch... Die beessies kunnen ook in bomen hangen hoor.
Groetjes, ook van opa en oma. Leny

Leny

Regel 2, 'me' moet natuurlijk zijn 'je'. Sorry!

Janneke

Hi Lies, leuk om te horen en te zien dat jullie het zo goed naar je zin hebben! Ziet er heel gaaf uit allemaal :-) liefs, Janneke