Denny en Lies de wereld rond

Barbaren & Peruanen

Dinsdagochtend in alle vroegte was het eindelijk zover! We werden door Fred, Lida en Floor geëscorteerd naar Schiphol. De eerste vlucht naar Madrid viel mee, we waren er zo. We zagen wel op tegen de lange vlucht naar Lima, maar troostten ons met de gedachte dat we de hele weg films konden kijken. Eenmaal aan boord ontdekten we dat er geen in-flight entertainment was, alleen een paar schermen voor algemeen gebruik... Welke primitieve barbaren hebben dát bedacht?! Onderweg konden we dus ook niet zien hoe laat het was. Twee zoetsappige films, vele dutjes en twee vliegtuigmaaltijden verder kwamen gelukkig toch nog aan in Lima.

Bij de douane kregen we een brede glimlach en een stempel voor ‘seis meses' (6 maanden). Eenmaal onze tassen opgehaald moesten we langs de controle. We moesten op een grote knop drukken: Werd het lampje groen, dan mocht je doorlopen. Werd hij rood, dan moesten de tassen gescand worden. Vreemd systeem, we snapten er eerst ook niets van. Je zag die man denken: domme toeristen!

We werden netjes opgewacht door een taxi die ons naar het hotel zou brengen. Op de weg was het een grote chaos, maar wel een georganiseerde chaos. Zonder toeter hoor je er niet bij. En voorsorteren is natuurlijk voor onzekere mensen. Als je hier naar rechts wilt, dan stop je gewoon op de 3e rijbaan en sla je af over de andere banen heen. Het was meteen een ander wereldje, maar ze zijn hier niet helemaal afgesloten van de rest van de wereld: in de eerste minuten zagen we iemand fietsen die smurfen verkocht en merkten we een billboard op voor het concert van Justin Bieber in Lima (volgens ons is het concert afgelast, omdat hij bedreigd werd, dát dan weer wel).

Het hotel was eenvoudig, maar voldeed verder prima. We zijn meteen naar bed gegaan (het was toen 8 uur 's avonds), want we waren al 24 uur op. Rond 2 uur was Lies alweer wakker en had ze enorme honger. Jetlag dus. Drie dagen later kunnen we stellen dat die jetlag wel weer redelijk over is.

De volgende dag hebben we Lima verkend, lekker wat gegeten en rond geslenterd. We vinden dat er weinig blanken rondlopen. Wat als gevolg heeft dat wij voor sommigen een attractie zijn, we hebben al twee keer moeten poseren voor een foto

Laughing

Gisteren zijn we met de bus naar Huaraz gereden, in de Cordillera Blanca. We kozen bewust voor een dagrit, zodat we veel konden zien. Het was werkelijk prachtig! We hadden de beste plekken van de bus: vooraan bovenin, met een panorama uitzicht. De busrit duurde 8 uur. We kwamen door veel verschillende landschappen. Het eerste stuk na Lima leek de Gaza strook wel. Veel zand, kleine huisjes, veel bruin en grijs en prikkeldraad. Daarna een stuk wat Aziatisch aandeed, met velden met gewassen waarin mensen aan het werk waren, en veel palmbomen. Vervolgens een stukje Mongolië: uitgestrekte velden met gras en lila bloemetjes, met bergen op de achtergrond. In de velden stonden her en der wat tenten waarin mensen woonden en wat herders met hun koeien en geiten. Kortom, dit was een wereldreis op zich!

Vandaag hebben we lekker rustig aan gedaan. Huaraz is een ontzettend leuk en gemoedelijk stadje, net boven de 3.000 meter. Wel even wennen dus, qua zuurstof.

Bedankt voor alle smsjes trouwens! Die worden met veel plezier gelezen.

Adios!

Bonno

Leuk om te lezen. Ik krijg alweer helemaal zin om weer te reizen.
En voorsorteren is net als testen voor onzekere mensen!

Floor

In flight entertainment is blijkbaar een probleem als je naar het westen vliegt, ik had het ook naar de VS. Wen er maar aan dus ;) En dat knoppensysteem was wel wat voor mij geweest denk ik. Ik had er vol overgave op gedrukt :)

Jullie hebben nu al zoveel gezien en meegemaakt, leuk om te lezen! En de We Transfer staat z'n best te doen, geloof dat het aan deze kant sneller gaat dan bij jullie gelukkig.

Geniet van de rustige dagen in Huaraz. Dikke kus!

Leny

Voorsorteren is hier in NL ook niet al te duidelijk, maar over 2 rijbanen... op snelweg gebeurt dat regelmatig, op het laatste moment nog voorlangs willen. Mannen natuurlijk, in dikke Mercedes of soortgelijk ijzerwerk.
Het mooie weer hier is op, nu echt herfst. Net in bos natgeregend, maar thuis wachtte warme bui :)
Zo je ziet, heb ik al van mooie foto's genoten. En de verschillende uitzichten vanuit jullie busplaats was inderdaad al een 'kleine' wereld. Het dakterras was helemaal top, letterlijk en figuurlijk!

Pa (de jongste van de 2)

Leuk dat we skypten. Mooie foto's (in Zeist kun je net zo'n dakterras maken). En vergat ik nog: bedankt voor jullie bloemen!

Jules

Hoewel ik jullie natuurlijk het allerbeste gun, lees ik dit eerste reisverslag wel met afgunst. Waarom ben ik daar niet? Heel leuk om te lezen en foto's te bekijken.

Alma

Als fotogeniek stel is dat poseren voor 'n foto vrij logisch!
Via jullie eigen sfeervolle foto's genieten wij weer mee.
Hmm.. zou best wel ff op dat dakterrasje om me heen willen kijken.

Pa de oudste van de 2 en ma

Leuk hoor om alles zo mee te beleven. Mooie foto's. Emma en Lotte blijven slapen. Ze zijn nu met klei pannekoeken aan het maken voor ons. Rust lekker uit en geniet er van.

Vera

Die busrit lijkt me fantastisch, nu boven de 3000 meter is zeker even rustig aan doen. Toen ik met Air France naar Mexico vloog kreeg een eigen dvd speler met ruime keuze films, verschilt per maatschappij dus. Geniet, en ik kijk uit naar jullie volgende verslag!

Harm en Jose

Ha Denny en Lies in Peru.
Jullie wereldreis is nu echt begonnen. Geniet ervan! En stuur ons veel verhalen en foto's. Dan genieten wij op afstand met jullie mee. Succes!
Groetjes van ons

Inge

Mooi om te horen en te zien lieverds! Het ga jullie goed, ik stuur nog een mail na. dikke kus!

Joanneke

Ha Lies en Denny!

Leuk om jullie eerste reisverslag te lezen. En nu al zoveel gezien! Geniet ervan.

Groetjes!
Joanneke

maaike

Hallo wereldreizigers, erg leuk om jullie verhaal te lezen en je even in "verweggistan" te wanen. Ik zit hier met mijn dikke blauwe (net behandelde ogen) naar de regen te kijken. (alles gaat overigens prima). Geniet er maar flink van, maar dat zal wel lukken.
Liefs Maaike.