Denny en Lies de wereld rond

Gletsjers, vulkanen en meren

Zo, ons camper-avontuur in Zuid-Amerika zit er alweer op. Een dubbel gevoel. We gaan het buitenleven en de vrijheid missen, maar het is ook wel weer lekker om niet elke avond je bed te hoeven opmaken en gewoon te kunnen douchen wanneer je wilt. De afwisseling maakt het eigenlijk nóg beter allemaal!

De laatste keer hebben we jullie meegenomen naar Torres del Paine, waar we veel moois hebben gezien. Vanaf daar ging de reis weer de grens over naar Argentinië, dit keer naar El Calafate. Daar hebben we de Perito Moreno gletsjer van dichtbij kunnen bekijken. Erg indrukwekkend! De voorkant van de gletsjer is 5 km breed en wel 60 meter hoog. Met grote regelmaat breken er hele stukken ijs af die met veel herrie in het water vallen. Niet ver (voor Argentijnse begrippen) van dit gebied ligt El Chaltén, een leuk dorpje gelegen aan de voet van een indrukwekkend gebergte met als hoogtepunt Mount Fitz Roy (zie foto's). In dit dorp hebben we een paar nachten doorgebracht, zodat we een aantal prachtige wandelingen konden maken in de omgeving. Met name de eerste wandeling (1.090 hoogtemeters) was één van de mooiste wandelingen die we ooit gemaakt hebben en leverde een geweldig uitzicht op.

Met een flinke omweg in verband met teveel onverharde wegen trokken we weer naar het noorden. Vanuit het merendistrict waar we eerder al geweest waren zijn we de grens naar Chili overgestoken om ook daar het merendistrict te bekijken. Hier hebben we een paar aangename en rustige dagen doorgebracht. Onze verwachtingen van dit gebied waren niet zo hoog, maar het heeft ons positief verrast met mooie uitzichten, glooiende landschappen en veel vulkanen met witte toppen. Ook onze smaakpapillen werden positief verrast door dit gebied, gezien de grote hoeveelheid lekkere ‘Kuchen' (taarten), mede mogelijk gemaakt door de Duitse inbreng.

De camper moest ingeleverd worden in Mendoza. Wederom staken we de grens over en reden in een relatief rustig tempo naar deze stad, waar we goede herinneringen aan hebben van 2 maanden geleden. We gaan dus nog even een dagje genieten hier en dan per bus naar Santiago reizen, waar vandaan we naar Paaseiland vliegen. Maar daarover de volgende keer meer!

We sluiten af met een aantal statistieken over onze roadtrip door Argentinië en Chili. In deze 43 dagen hebben we...

• 11.323 kilometer gereden;
  • 1.135,96 liter diesel getankt;
  • € 1.078,53 aan diesel uitgegeven;
  • Gemiddeld 263 kilometer per dag gereden;
  • Op de langste dag 891 kilometer gereden;
  • 6 keer de grens tussen Chili en Argentinië overgestoken.

En om het leuk te houden nog een vraag van de week:
Hoe vaak hebben we in deze 43 dagen de parilla (BBQ) aangestoken?

Veel liefs vanuit een zonnig Mendoza,

Denny en Lies

Leny

Is dat stoeltje nog vrij, Den? Die in de bannerfoto? Schitterend uitzicht weer. Ik ga zo gauw weer printen en naar 119 brengen, dus maak ik het kort, en heb nog niet hele verhaal gelezen. Misschien hebben onze Fb en blog elkaar gekruist. Wat hadden alledrie weer het gevoel dat er een verhaal in/uit de bus zou komen.
Groetjes van je tante en oma en opa.

Floor

Niels denkt 42 keer. Oh nee, toch 41, zegt hij.
Ik houd het op 36. Wat kunnen we winnen? Een BBQ in NZ? :)

xx

Pa (nog steeds de jongste van de pa-en)

Wanneer wij vroeger in de Verdon of zo stopten om een dal of afgrond te bekijken, vroeg Floor 'wat is er te zien?' en antwoordde Lies, niet van haar boek opkijkend, 'oh, weer een kuil of zo'.
Ja, er is een boel veranderd. Bedankt dat we mogen mee genieten.
Quiz-antwoord: 50 keer (misschien ging ie wel eens uit; of ook 's morgens roereitje met spek).

Alma

Wauw .. wat 'n landschap! En wat 'n superfoto's weer.
Vermoedelijk is de parilla 42 x aangestoken. Vanaf dag uno gingen waarschijnlijk de grote lappen op de bbq en op de laatste dag kon dat niet, want toen moest de camper worden ingeleverd, dus kom ik op 42 !

Nicky and Geoff

Our guess is 41 parillas!

Alma

Hé lieve Lies! Dikke felicitatiezoenen voor je 28e jaardag! Zit je op Tahiti in 'n hoelarokje aan de baco met Denny? Hmm..nou ik 't zo schrijf : heb ik ook wel trek an.. die baco dan! Maak 'r een topdag van. XX